Saturday, October 16, 2010

kisah tiga sahabat (part 5)

tak sedar kan.. lembaran kisah mengenai aku dan sahabat quh telah berada di bahagian yang kelima. sungguhpun peperiksaan besar bakal aku hadapi lebih kurang dalam tempoh sebulan lagi, tapi aku masih lagi mampu untuk meluangkan sedikit masa umtuk mewarkahkan setiap detik persahabatan yang telah kami lalui bersama.. pada awal tahun ini, kami sekelas telah dibahagi-bahagikan kepada beberapa kumpulan untuk menyelesaikan tugasan secara berkumpulan.. kami bertiga tetap berada dikumpulan yang sama namun ada lagi seorang pelajar yang turut menjadi ahli dalam kumpulan tersebut. kami diarahkan untuk mencari punca dan cadangan bagimana untuk menyelesaikan permasalahan yang berkaitan dengan gejala gansterisme yang melibatkan para remaja marcapada ini... pada mulanya, kmi bertiga dan seorang lagi ahli kumpulan kami kelihatan serasi untuk melaksanakan tugas bersama. aku, fieyqa dan eycha pernah melakukan sesuatu yang tidak pernah kami lakukan sepanjang kami pergi kebandar bersama-sama.. nak tahu apa yang kami lakukan? kami trun ke bandar dengan memakai baju kurung walaupun pada hari itu tak ada apa pun yang istimewa. kami sedia diketahui oleh rakan-rakan bahawa fesyen pakaian kami selalunya agak 'wild' tapi tak lah keterlaluan. tapi kami memakai baju kurung pada hari kami pergi ke bandar untuk membincangkan berkenaan dengan tugasan yang telah diberikan pada kami.. keadaan cuaca pada hari itu agak terik dan membuatkan kami berasa kurang selesa dengan penampilan kami.. pada tgahari tersebut,  kami mengambil keputusan untuk pergi makan tengahari di restoran singgah selalu. memang makanan kat sana mantap-mantap belaka,, huhuhu... best makan kat sana kena-kena lagi bila perut tengah mendendangkan lagu keroncong sebagai tanda perlu diisi.. masing-masing kami memesan apa yang ingin kami makan.. memang lepas makan perut kenyang giler... huhuhu...inilah kami, setiap kali jalan bersama, pasti tidak akan melepaskan peluang untuk mencari spot makanan yang sedap-sedap... tapi itu bukan main idea dalam part ini..  kalau u all semua nak tahu, awal tahun ini, aku teah dihadiahkan surat "cinta" oleh guru disiplin disekolah sebagai natijah mencetuskan pergaduhan didalam kelas dan meninggikan suara kepada guru.. nak tahu macam mana hal ini boleh terjadi?? hari demi hari berlalu, perbezaan pendapat diantara akami bertiga dengan rakan sekumpulan kami semakin ketara.. aku tidak dapat menerima cadangan nya, dan dia pula mula untuk melakukan sesuatu keputusan tanpa sebarang perbincangan dengan kami.. dan pada ketika itu juga, kami turut diberikan tugasan lain oleh guru-guru yang lain.. aku mula panas hati dengan "mereka" (kecuali fieyqa dan melisa) apabila aku seakan-akan dicabar untuk membuat kertas pembentangan untuk subjek sejarah.. apabila ku telah menyiapkan kertas pembentangan tersebut dan kuserahkan kepada "mereka", "mereka" pula tidak ingin menggunakannya. memang aquh telah menyerahkan kertas pembentangan tersebut kepada mereka dengan cara yang agak kasar.. namun kelakuan ku menjadi begitu disebabkan oleh perasaan ku yang agak terganggu..disaat itu, aku masih mampu mengawal tahap kesabaran ku.. selepas kejadian itu, kami diberikan tugasan untuk membentangkan komsas bagi matapelajaran bahasa malaysia.. dan kami masih lagi berada dalam satu kumpulan yang sama dengan si dia yang menjadi ahli kumpulan kami untuk beberapa bidang tugas kami yang lain. pada hari pembentangan, si dia sudah pun melihat kami berdiri di hadapan pelajar lain untuk memulakan pembentangan. si dia pula dengan senang-lenang nya meminta pas keluar dengan guru bahasa malaysia kami dengan alasan ingin pergi ke tandas,, sedangkan si dia tahu yang dia perlu berdiri di hadapan bersama-sama dengan kami untuk melakukan pembentangan. apa yang membuatkan kami naik angin adalah si dia hanya memasuki kelas apabila pembentangan telah selesai dan si dia hanya memasang muka slamber.. namun aku masih lagy mengawal amarah ku.. pada hari isnin.. si dia dan kawan-kawan nya langsung tidak memasuki kelas. konon nya mereka pergi menyiapkan tugasan yang telah aku sebutkan diawal tadi..dia melakukan sesuatu keputusan tanpa sebarang perbincangan.. tetapi apabila sekembalinya kedalam kelas.. dia mula menyindir kami yang bukan- bukan sehinggaakan darah ku menyirap hingga ke otak..... "ppppaaaaaappppp!!!" berbunyi buku terhempas di muka nya.. ketika itu aku sudah tidak mampu untuk mengawal perasaan ku dan pada ketika itu jugak aku mula meninggikan suara ku kepada cikgu.. pada keesokan harinya, si dia membawa ibu dan bapa nya kesekolah.. aku pula tidak dipanggil tetapi pakcik ku yang bertugas sebagai kerani di sekolah itu dipanggil oleh pengetua.. aku tidak dapat berbuat apa kerana hal itu sudah berlaku.. selang beberapa hari, aku dan si dia diberikan surat amaran dan turut diberikan sesi kaunseling.. pada sesi kaunseling tersebut, aku dan si dia berjaya memulihkan hubungan kami.. walaupun begitu, konflik di antara kami blum tamat setakat di situ sahaja..

No comments:

Post a Comment