Wednesday, October 13, 2010

kisah tiga sahabat (part 3)

hhhmmm... dalam kegembiraan yang kami lalui, ada jugak kesedihan yang melanda. sudah menjadi lumrah hidup.. ada gembira ada sedih ada suka ada duka.. sekitar bulan april, aku kehilangan satu-satunya adik kesayangan ku yang hanya berusia 1tahun 1bulan.. arwah pergi meninggalkan aku dan keluarga disebabkan olaeh jangkitan kuman pada otaknya. pada hari arwah adik ku meninggal, aku sempat mencium muka nya yang pucat pada awal subuh sebelum aku kesekolah, mukanya kelitahan seperti sedang menanggung perit yang teramat sangat. pada hari itu juga, fieyQa juga tidak hadir kesekolah. dia juga kurang sihat dan telah berkunjung ke hospital. ketika fieyQa berada di hospital, dia terlihat mummy ku mendukung arwah adik ku. pada petang itu. daddy memberitahu kepada ku bahawa adik sedang nazak di hospital, lalu membawa ku pergi melawatnya. ya Allah, bagai mahu runtuh jiwa ku apabila melihat badan adikku ditusuk-tusuk dengan jarum untuk membeeri ubat kepadanya. apatah lagi melihat adik quh yang berada didalam inkubator dan dikelilingi oleh doktor-doktor yang cuba sedaya mungkin untuk menyelamatkan adikku. waktu melawat hampir tamat, daddy menghantar ku balik kerumah. masih ramai lagi teman-teman sekelas ku yang tidak pernah menemui adik ku. lantas ku memberitahu mereka.. "kalau nak jumpa adikku boleh lah pergi melawat dia dihospital," tapi apa kejadian selepas itu, aku mendapat panggilan daripada daddy yang membuatkan perasaan ku hancur luluh bagaikan kaca yang jatuh berderai.. hanya sekujur tubuh kaku yang kutemui apabila arwah adikku dibawa pulang kerumah. aku seakan-akan tidak percaya semua ini terjadi pada ku. malam itu, aku terlena disebalah jasad arwah adikku yang kelihatan seakan-akan tersenyum dengan kami semua. aku amat bersimpati melihat keadaan mummy yang menyalahkan dirinya atas pemergian arwah adikku. aku sempat menghubungi fieyqa dan memberitahu kepada nya tentang pemergian arwah adikku... nak tahu apa jawapn yang kudapat..??? "ahhh... menipu lah kau fy, bru jak arhe tuh aku ke rumah mu. kau bawa lagi adik mu main sama aku, aku ndak caya lurh.." itulurh kata-kata yang terbias dari bicaranya. memang sukar untuk dipercayai, tapi itulah kenyataannya. adikku sudah tidak ada lagi....  adikku selamat dikebumikan ditanah perkuburan islan islamiah tawau pada keesokan hari nya sebelum solat zohor.. aku amat mengasihani abangku, dia langsung tidak sempat bertemu dengan arwah adikku kerana penerbangannya dri sarawak ke sabah memakan masa yang agak lama. sahabat karib ku turut mengunjungi rumah ku untuk melihat situasi pemergiaan adikku.. pada saat itu, baru aku mengeri erti sebenat persahabatan dan aku tidak mahu kehilangannya..

No comments:

Post a Comment